background image groente en fruit

Nederlanders eten te weinig groente en fruit

Uit onderzoek (2014) van het RIVM en CBS blijt dat volgens de Richtlijnen Goede Voeding maar een op de vier Nederlanders voldoende fruit en groente eet. Daarbij zijn verschillen tussen oud en jong, mannen en vrouwen, laag- en hoogopgeleiden en autochtone en allochtone Nederlanders. Het blijkt dat vrouwen vaker voldoende fruit eten dan mannen. Ouderen scoren ook beter dan jongeren als het gaat om de consumptie van groente en fruit.

Wat is de richtlijn?

Volgens de Richtlijnen Goede Voeding die zijn opgesteld door de Gezondheidsraad zouden kinderen tot en met 8 jaar dagelijks anderhalf stuks fruit (circa 150 gram) moeten eten. Vanaf 9 jaar geldt dezelfde richtlijn als voor volwassenen, twee stuks fruit (circa 200 gram). Voor groente geldt dat dagelijks 100 gram wordt aanbevolen voor jongeren van 4 tot 8 jaar, 150 gram voor mensen van 9 tot en met 13 jaar en 71-plussers en 200 gram voor personen in de leeftijd van 14 tot en met 70 jaar.

Verschillen in geslacht, afkomst en opleiding

Ongeveer een kwart van de Nederlandse bevolking vanaf 4 jaar voldoet aan de norm voor fruit. Van de vrouwen eet 30% voldoende fruit en 22% van de mannen haalt de richtlijn. Meer dan een kwart van de mensen eet dagelijks voldoende groente waarbij de mannen met 28% het iets beter doen dan vrouwen met 27%.

Uit het onderzoek komt naar voren dat hoger opgeleiden beter scoren op de inname van voldoende groente dan lager opgeleiden. Ook eten allochtonen meer groente en fruit dan autochtonen.

Leeftijd

Drie op de tien kinderen in de basisschoolleeftijd voldoen aan de richtlijnen voor groente en fruit. In de leeftijdsgroep van 12 tot 16 jaar eet 20% procent voldoende groente en fruit. Tussen 16 en 20 jaar eet 14% genoeg fruit en 19% voldoende groente. In de groep 20- tot 30-jarigen eet 17% voldoende fruit en 22% groente volgens de norm. Ruim een op de vijf mensen van 30 tot 55 jaar haalt de richtlijn voor groente en fruit en van de mensen tussen 55 en 65 jaar is dat een op de drie. De norm voor fruit wordt door 38% gehaald in de groep van 65 tot 75 jaar, voor groente is dat 34%. Van de 75-plussers eetmeer dan 40% voldoende groente en fruit.

Hoeveel groente eet jij?

Schokkende resultaten vinden wij. Wat de precieze oorzaak is van de te lage consumptie van groente en fruit is niet beschreven. Misschien heeft het te maken met de opkomst van gemaksvoedsel en de industrialisatie van de voedselproductie in de afgelopen 40 jaar. Opvallend is dat ouderen namelijk vaker wel voldoende groente en fruit eten. Deze generatie is opgegroeid zonder supermarkten vol met industrieel vervaardigd voedsel, kant-en-klaar-maaltijden en fast food.

En hoeveel groente eet jij? Denk jij dat je de richtlijnen haalt. Wanneer je in de supermarkt of bij de groenteboer 200 gram groente koopt haal je het niet. Bedenk dat volgens de voorgeschreven norm uit moet worden gegaan van bereidde groente. Dat betekent dat er na het schillen, doppen, snijden en bereiden nog 200 gram op je bord overblijft. Hou voor de aardigheid eens bij wat je normaal gesproken in een week eet. Weeg je maaltijden en noteer je dagelijkse inname. Wij zijn benieuwd waar jij op uit komt.

Haal je de norm niet? Lees de onderstaande tips om meer groente en fruit op te nemen in je dieet.



Tips: Zo eet je meer groente en fruit!